Saturday, December 13, 2008

Hallelujah 哈雷露亞

雖然柯恩以蘇珊一曲廣為人知,然而影響更大的卻是這首哈雷露亞,被許多歌手一再傳唱、至少有上百種版本流傳。這首歌的歌詞有兩個版本,一個聖經的象徵比較強,有時被當成福音歌曲,另一首則是後來的版本,比較偏重普世的感受表達。這首歌表達人世間的不盡如意,在困境中更要堅持,通過試驗,等待光明。同時也是另一種對世界的認識方式,愛並非我們想像的溫暖、無所不包,他是破碎的、互相傷害的。因此,我們更要堅強地等待。
(我繼續po這種歌詞,一定會被當成有宗教信仰。)

Hallelujah 哈雷露亞
Leonard Cohen 李歐納‧柯恩

===後來的版本===

Baby, I've been here before. 寶貝,我之前曾到過這裡。
I know this room, I've walked this floor. 我認得這房間,走過的樓地板。
I used to live alone before I knew you. 再認識你之前我總是一人。

Yeah I've seen your flag on the marble arch, 是的,我曾看過你的旗幟飄揚在大理石拱門上,
But listen, love is not some kind of victory march, 然而聽著,愛並不是某種勝利的遊行,
No it's a cold and it's a very broken Hallelujah. 它是冰冷的、而且非常破碎的。哈雷露亞

Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, (Hallelujah...) 哈雷露亞,讚美主。

There was a time you let me know 曾有段時間你讓我知道
What's really going on below, 事物的在表象下的真實
Ah but now you never show it to me, do you? 然而現在你在也不展示給我看了 是吧

Yeah but I remember, yeah when I moved in you, 是啊,但我記得,當我被你感動
And the holy dove, she was moving too, 神聖的白鴿也跟著舞動,
Yes every single breath that we drew was Hallelujah. 每個呼吸都唱著哈雷露亞。

Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah. 哈雷露亞,讚美主。

Maybe there's a God above, 也許上面真有神存在,
As for me, all I've ever seemed to learn from love 對我而言,似乎全部我從愛中學到的,
Is how to shoot at someone who outdrew you. 就是如何射殺某個攻擊你的人。

Yeah but it's not a complaint that you hear tonight, 然而這不是你今晚要聽的牢騷話,
It's not the laughter of someone who claims to have seen the light 那並非某個要求看見光亮的人的笑聲
No it's a cold and it's a very lonely Hallelujah. 不,他是荒涼而且非常寂寞的,哈雷露亞。

Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah. 哈雷露亞,讚美主。

I did my best, it wasn't much. 我盡力過,但還不夠。
I couldn't feel, so I learned to touch. 我無法感受,所以學會碰觸。
I've told the truth, I didn't come all this way to fool you. 我曾經說過真理,但不能以此愚弄你。

Yeah even tough it all went wrong 即便艱苦且越來越糟,
I'll stand right here before the Lord of Song 我還將站在這裡,等待天主之歌,
With nothing on my lips but Hallelujah. 我的雙唇無法說出哈雷露亞以外的話語。

Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah. 哈雷露亞,讚美主。
Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah, Hallelujah. 哈雷露亞,讚美主。

===原始版本===

I’ve heard there was a secret chord 我曾聽過那神秘的和絃
That David played and it pleased the Lord 是大衛王為取悅上帝而奏
But you don’t really care for music do you? 然而你並不真的關心音樂 不是嗎
It goes like this – the fourth, the fifth 那像是 四拍 五拍
The minor fall, the major lift 降小調 升大調
The baffled King composing Hallelujah 受挫的王者譜成的讚美曲
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah 哈雷露亞 讚美主

Your faith was strong but you needed proof 你信心堅定 卻也需要證明
You saw her bathing on the roof 你看過她在屋頂上沐浴
Her beauty in the moonlight overthrew you 她的美麗如月光擊中了你
She tied you to a kitchen chair 她綁你在廚房的椅上
She broke your throne, she cut your hair 她打碎你的王座 剪去你的頭髮
And from your lips she drew the hallelujah 然而她讓你的雙唇說出哈雷露亞
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah 哈雷露亞 讚美主

Maybe I’ve been here before 也許我曾到過這裡
I know this room, I’ve walked this floor 我認得這房間 我曾走過樓地板
I used to live alone before I knew you 我總是一個人 在認識你之前
I’ve seen your flag on the marble arch 我看過你的旗幟在大理石拱門上
Love is not a victory march 愛並不是勝利的大遊行
It’s a cold and it’s a broken hallelujah 它是冷酷且破碎的 哈雷露亞
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah 哈雷露亞 讚美主

There was a time when you let me know 有段時間你讓我知道
What’s real and going on below 何為真實 未來又將如何
But now you never show it to me, do you? 然而現在你再也不展示給我看了 是吧
And remember when I moved in you 還記得我被你感動
The Holy Dark was moving too 聖暗時刻也如此動人
And every breath we drew was hallelujah 我們的每一次吐息都在述說 哈雷露亞
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah 哈雷露亞 讚美主

Maybe there’s a God above 也許上面真的有神
And all I ever learned from love 然而我曾在愛中學到的
Was how to shoot at someone who outdrew you 卻是槍戰時如何射殺對方
And it’s not a cry you can hear at night 那不是你在暗夜裡可以聽見的哭聲
It’s not somebody who’s seen the light 也不是某人曾經看過的光芒
It’s a cold and it’s a broken hallelujah 它是寒冷而破碎的 哈雷露亞
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah 哈雷露亞
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah 讚美主

No comments: